måndag 8 juli 2013

Gazpacho på vattenmelon och Stickyribs

Finbesök idag.

Elina kommer från Stockholm. Makens stora dotter. 
Har inte träffat henne på hela sommaren så jag tjatar mig till ett besök idag. Enda eftermiddagen som finns ledig mellan jobbpassen.
Sommarmat. Lite andra smaker än vad man är sugen på resten av året.
Bestämmer mig för en vattenmelon gazpacho med serranoskinka och bruscetta att börja med.
Stickyribs (som jag förkokar) med coleslaw och Texas Longhorns Nachochips i mitten. 
Det är ju ändå lite "pappabjuderdotterpåmiddag" middag, fast jag lagar..
Jordgubbar på slutet.
Gazpachon är lite av ett sommarmåste hos oss. 
Kryddad med ingefära, chili, lime och koriander är den lite twistad från den vanliga. 
750 g kärnfri vattenmelon, 
250 g gurka
1 salladslök, 
1 chili beroende på önskad styrka
2 msk grönsaksfond
2 msk riven färsk ingefära 
Pressad Lime (smaka av)
1 kruka koriander. Hälften som dekoration.
Salt och peppar.
Mixa allt till en slät soppa och servera kall i glas.
Köp serranoskinkan i charken (så mycket godare än de vakumförpackade varianterna) och rosta en bruscetta i ugnen. Har du gårdagsbröd lärde en italienska mig att man ska doppa ovasidan snabbt i mjölk och därefter ringla olivoljan över så blir den som nybakad.
Förkokar tjocka spjäll till de är möra och lite av fettet försvunnit. 
Salt, vitpeppar, en lök och morot i vattnet.
Gör en marinad på 
0,5 dl ketchup
0.5 dl råsocker
0.5 dl soja
Riv 2 klyftor vitlök
3 cm ingefära
några stänk tabasko
chiliflakes
salt och peppar
Låt marinera när du gör coleslaw.
Jag gillar rostade kumminfrön i min.
Pappa Patric får sig en liten nackmassage när vi väntar in maten. 

Grillar ribsen när vi äter förrätt.


Gjorde havreflarnen lite i farten.
Brände några som vanligt. Men de som klarade sig var ljuvligt goda.
Vispade grädde med vaniljfrön och lade på jordgubbar.
Sommar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar