tisdag 15 juli 2014

Småkakor och Potatisgalette

Första regniga sommardagen

Igår fick vi sommarens första regniga dag. Så underbart att vakna av att det smattrar mot fönstret, vildsinta skurar som dränker allt.

Konstigt hur man plötsligt tycker det är toppen att storstäda stugan, skaka mattor och sen baka.
Bakade med galen fart och lyckades fixa hallongrottor, chokladkulor, kolasnitt, maränger och en stor morotskaka. Barnen fixade chokladbollar och till kvällen blev det potatisgalette. Så idag bjuder vi hela släkten till kakkalas vid sommarlufskojan.

Recepten till småkakorna googlade jag bara upp via telefonen. Vet inte om just dessa recept är de bästa så det är bara för dig att göra det samma om du är sugen. Mina maränger hittar du här; http://ccaisas.blogspot.se/2014/07/hitta-recept.html


Morotskakan har vi inte provsmakat än, den står och väntar till storfikat idag. Jag använde Leilas recept http://www.leila.se/leilas-morotskaka/leilas-recept/bakverk/index1,23.htm?id=2736 bara för att den bakas på bakpulver, vårt bikarbonat var slut. Egentligen tycker jag att Rosendals är godare http://www.ica.se/recept/rosendals-morotstarta-369317/. Vi hade ingen ingefära på pulver heller så det fick bli färskriven. Tror det kommer bli bra,, vi får väl se;-)

Det var mycket som var slut i skåpet i i går och jag hade verkligen inte lust att åka och handla. 
Det fick bli blandat plock till middag.
Potatisgalette är en favorit. Vetemjöl och potatis finns alltid hemma:-)
 Jag gör en vanlig vit deg som bas.
25g jäst
5dl vatten
3 msk olivolja
0.5 msk salt
Vetemjöl
Min kitchenaid är hemma så här fick det bli degkrokarna på vispen. Fyll på med mjöl till du har en smidig deg.

När degen jäser, (minst 30 min) skivar du 4 stora potatisar tunt med mandolin eller osthyvel. Riv 1-2 klyftor vitlök. Blanda potatisen med vitlöken,  0.5 msk salt, 1 tsk torkad timjan, några drag med svartpepparkvarnen.

Kavla ut degen tunt på bakplåtspapper. Lägg på potatisen. Ringla över ytterligare lite olivolja och toppa med kryddor från landet. Jag använde oregano och timjan denna gång.

Grädda till potatisen börjar få färg i 250 grader.
Lite flingsalt, ev lite hyvlad parmesan eller smulad fetaost och extra örter när Galetten kommit ur ugnen.

Till detta serverades oliver, en skivad Fuetkorv och så hittade jag en Brietårta längst in i kylen.

Lägg den på bakplåtspapper, toppa med det du har hemma.
Jag hittade valnötter, cashewnötter, pumpakärnor och tranbär. 2 msk honung på toppen och så några minuter i ugnen när Galetterna ändå gräddas.

Lagom till middagen serverades sken solen igen och vi fick ännu en underbar kväll ute på vår veranda.

Sommar, barn och bad hör ju i hop men när jag städade huset dök det upp knappt använda badlakan överallt. Inga av dem är speciellt snygga, så är det kanske i sommarstugor men rullade i sockerlådan har de i alla fall hittat sin plats. Kände mig nöjd när lillan snappade åt sig en handduk där istället för i skåpet när hon rusade iväg till badtunnan för femtioelfte gången idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar