måndag 22 september 2014

Smultronställen i Uppsala

Turist i sin egen stad

Hu, vilket väder i dag! Hösten kom på en gång. 
Maken ska på Relationsbåten i kväll och jag är faktiskt lite orolig över att Uppsalas företagare ska fira 10årsjubileum och korsa Östersjön i detta vädret. Lite ödesmättat att 1000 uppsalabor ska till sjöss i storm. Smokingmiddag i kväll och jag antar att få kommer vara tillräckligt nyktra att simma till Finland om det behövs...

Igår var det i alla fall fortfarande sensommar och vi behövde en liten söndagsutflykt.

Det är så lätt att glömma de självklara valen hemma så jag har därför upprättat en liten sökfunktion "Smultronställen i Uppsala". Under denna rubrik ska jag turista i min egen stad. 
Är det tillräckligt bra att rekommendera till dig hamnar det här:-)

I går styrde vi kosan till botaniska trägården och Café Viktoria. Har inte varit där i sommar och blev minst sagt positivt överraskad.


 Triller driver cafét och de håller som alltid hög nivå på utbudet. Nu har de dessutom byggt ut så man kan nu sitta och fika runt hela café byggnaden. De har även utökat med lättare maträtter och serverar både vin och öl om man hellre vill ha det än fika.
Det är verkligen urmysigt att slå sig ner under äppelträden mitt i stan. Vill man promenera runt och drömma sig bort en stund ligger Kåbohusen som en lockelse på andra sidan gatan. Många av dem är verkligen fantastiska!!!

Vi tog ett varv runt parken istället. Tindra hoppade på stenarna i nyanlagda botan och så gjorde vi ett varv mot slottet. Det är verkligen fantastiskt att turista i sin egen stad.
Ska göra det oftare och även ta med kameran nästa gång för att gå all in:-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar