söndag 21 september 2014

Vi kör på Casa Nostra

YES!

Nästan i mål på denna maratonsvecka av arbete och i kväll satte sig även detaljerna till makens 50års partaj.

Det är verkligen surt att jobba helg. Kan faktiskt ärligt säga att jag hatar det. Men eftersom sjukhusen har helgöppet av någon anledning och jag ännu inte lyckats skola om mig till ngt flashigt 9-15 jobb är det bara att pallra sig iväg.
I kväll skulle jag helst gjort stora grytan med högrev, typ en beuf med mandel puré, öppnat godaste flaskan vin och bakat en smarrig chokladdessert om jag fått välja. Vi har fantastiska björnbär i trädgården och de skulle ju suttit perfekt med chokladen.
Istället fick bakiskänslan som kommer av nattjobb styra middagen och det blev, hör och häpna, hemgjord schnitzel på fläskytterfilé.
Bankade köttbitarna belåtet (man är alltig lite morrig mellan nattpassen och då känns det underbart befriande att hamra kött), vände i vetemjöl, ägg och pancoströ i nämnd ordning. Stekte i smör och serverade med kokt potatis, ärter och citron. Mumsigt men kaloristint.

Allt bankande på stackars köttbitar fick mig på strålande humör och äntligen satte sig detaljerna kring makens kalas.
Vi har bjudit in till Sinatra och smoking. Och när poletten ramlade ner att vi bakar in lite maffia i det hela landade mat och dukning helt och hållet.
Nu är kocken för kvällen kontaktad (INTE jag denna gång!) och en rustik känsla av Italien blir så rätt:-)
Kan ju inte avslöja för mycket men med italienskt menar jag inte en pastasallad med vissen Ruccola och sönderklippta bitar av soltorkade tomater och vakumförpackade skivor av kallskuret.
Ser framför mig något helt annat som jag litar helt på att Ebba kan trolla fram.

Vi ska ha Spumante och Chianti (måtte jag hitta en god Chianti för det hör inte till min favorit btw) så det räcker till hela Casa Nostran om det skulle behövas. Röda mattan ska rullas fram vid entren och bordet med mat ska digna! Nästan lite dekadent så där. Såg en fantastisk dukning i ngt magazin där det bla använt mossa som bordsduk. Vi får se om jag lyckas återskapa det.

Cigarrtältet blir en rak kopia från väninans kalas förra året och underbara kusin med fru får spela Sinatra så det visslar om det när glittriga kvinnor med smokingklänning glider in och får första glaset (av många) bubblor för kvällen.
Undrar om det är på tok försent att hitta goda persikor? Måste göra persikopuré och frysa in till Belini snabbt som blixten annars.

Oj oj oj. Nu märks det att jag jobbat mycket när det enda jag kan tänka på är fest.
Ha en härlig helg, om en vecka är jag på en lyxkryssare i medelhavet. Tjohooo:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar